System TPMS, jest jednym z tych, z których istnienia nie zdajesz sobie sprawy, dopóki coś w samochodzie nie ulegnie awarii. Ten zagadkowo nazwany układ samochodu sprawia, że jazda nim jest bezpieczna, a opony nie zużywają się nadmiernie. Jednak, jak każdy element samochodu, czasem wymaga naprawy lub przeglądu.
System TPMS (Tire Pressure Monitoring System) jest układem monitorującym stan napompowania opon. Stale sprawdza ciśnienie w ogumieniu. Gdy wykryje zbyt wysokie, lub zbyt niskie, przekazuje odpowiednią informacja do komputera samochodu i wyświetla komunikat na tablicy przyrządów samochodu.
We współczesnych samochodach możemy spotkać 2 rodzaje systemów TPMS – bezpośredni i pośredni.
System ten jest znacznie tańszym rozwiązaniem niż wersja bezpośrednia. Znalazł zastosowanie w samochodach klasy niższej i średniej.
Jego wadą jest fakt, że komunikat o spadku ciśnienia zostanie przekazany dopiero gdy jego wartość spadnie o 20% względem wartości początkowej. Nie umożliwia kontroli ciśnienia na bieżąco.
Korzyści płynące z posiadania w samochodzie systemu TPMS wpływają na koszty eksploatacji pojazdu, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy.
Właściwe ciśnienie powietrza w oponach ma trudny do przecenienia wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a zwłaszcza na:
Początkowo system TPMS występował tylko w samochodach klasy wyższej i premium. Wysoki koszty czujników oraz wymagania systemowe sprawiały, że długo nie trafiał on do szerokiego zastosowania.
Pierwsze próby wyposażenia samochodów klas niższej i średniej w system TPMS podjęła grupa VAG rozwijając pośrednią wersję systemu. Rozwiązanie to odbiega jakościowo od systemu bezpośredniego, jednakże z racji znacznie niższych kosztów, stosuje się je w tańszych autach.
Sytuacja uległa diametralnej zmianie w roku 2014. Od 1 listopada 2014 r. każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej MUSI być wyposażony w system TPMS.
Żeby sprawdzić czy samochód jest wyposażony w system wystarczy włączyć zapłon. Jeśli na desce rozdzielczej zapali się kontrolka niskiego ciśnienia powietrza w oponach, masz pewność, że w Twoim samochodzie jest system. Jeśli kontrolka po chwili zgaśnie, oznacza to, że system działa poprawnie, a ciśnienie powietrza w oponach jest właściwe.
Korzystanie z systemu, zwłaszcza bezpośredniego, niesie ze sobą pewne koszta. Używanie opon z czujnikami TPMS wymaga dodatkowych części eksploatacyjnych i robocizny. Podczas ściągania opony bardzo łatwo uszkodzić czujnik.Należy go wówczas wymienić na nowy. Kolejnym kosztem jest kalibracja i programowanie czujnika, którą musi przejść po zmianie opony lub położenia koła.
Programowanie i wymiana czujnika nie jest czynnością skomplikowaną. Wymaga jednak użycia przeznaczonego do tego komputera. Usługę taką oferują wszystkie dobre warsztaty samochodowe.
W Auto-Serve dysponujemy odpowiednim wyposażeniem do obsługi i naprawy systemów TPMS – pośredniego i bezpośredniego.