Auto-Serve

Wymiana Rozrządu

Czy wymiana rozrządu jest ważna dla Twojego samochodu? Zdecydowanie tak! Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów silników spalinowych we współczesnych samochodach. Jego awaria może doprowadzić do bardzo kosztownego uszkodzenia silnika.

Po zerwaniu paska lub łańcucha rozrządu dochodzi do kolizji między zaworem, a tłokiem. Najczęściej powoduje to zgięcie zaworów, często skrzywienie lub pęknięcie wałka rozrządu, a w ekstremalnych przypadkach nawet wybicie dziury w tłoku. Cena naprawy silnika, w którym doszło do zerwania paska/łańcucha rozrządu może sięgnąć kwoty 4 – 10 tyś. zł. Zdecydowanie taniej będzie zadbać, by wymiana rozrządu została wykonana na czas.

Rodzaje rozrządu

We współcześnie produkowanych samochodach występują dwa typy rozrządu, różniące się elementem przenoszącym napęd z wału korbowego do układu rozrządu:

  1. układu rozrządu z elastycznym paskiem zębatym
  2. układ z łańcuchem rozrządu.

Które rozwiązanie jest korzystniejsze? Obecnie paski rozrządu są częściej stosowane, nie brak jednak producentów, którzy stosują łańcuchy – zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych (Toyota, Saab, BMW etc.). Łańcuchy stosowane są również w Volkswagenowskich silnikach TSI i FSI. Nie mają one jednak wiele wspólnego z niezniszczalnymi rozwiązaniami znanymi ze starszych samochodów i wymagają wymiany co 70 – 80 tyś. km. Podobnie jest z silnikami Fiata np. 1,3 MultiJet, który został zaadoptowany przez Opla.

W przypadku łańcucha, po pewnym czasie użytkowania dochodzi do rozciągnięcia ogniw, w skutek czego łańcuch zaczyna głośno klekotać. Zwłaszcza w czasie rozruchu zimnego silnika. Ze względu na to, że jazda z luźnym łańcuchem może prowadzić do jego zerwania, pojawiającego się hałasu nie wolno lekceważyć i koniecznie należy go wymienić!

Razem z łańcuchem rozrządu należy pamiętać również o wymianie:

  • napinacza łańcucha rozrządu
  • szyny napinającej
  • szyny prowadzącej
  • kół zębatych

Rozrząd oparty o elastyczny pasek gumowy nie daje sygnałów ostrzegawczych świadczących o jego zużyciu. Ważne jest, aby wymieniać go po pokonaniu zalecanego przez producenta przebiegu. Przy wymianie paska rozrządu należy wymienić również:

  • ramię napinacza
  • rolkę kierunkową, prowadzącą
  • rolkę napinacza
  • zestaw paska rozrządu
  • pompę wody

Kupno używanego samochodu, a wymiana rozrządu

Niezwykle istotne jest, aby wymiana rozrządu została wykonana po kupnie auta używanego! Nigdy nie ma pewności, że poprzedni właściciel dokonał wymiany. Często sprzedający nie chcą inwestować w samochód, którego się pozbywają i nie dokonują wymiany, o czym “zapominają” poinformować kupującego. Lepiej nie ryzykować!!

Co ile tysięcy km należy zatem wymieniać zestaw rozrządu? Na początku należy zaznaczyć, że nie ma jednej ustalonej wartości przebiegu, po przekroczeniu której należy wymieniać pasek rozrządu. W przypadku większości aut taką wartością jest 60-120 tys. km. Natomiast firmy takie jak Ford czy Audi wydłużają je nawet do 150 tys. km.

Zachęcamy do regularnej wymiany układu rozrządu. Nie warto czekać na jego awarię!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *